سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 4935
کل یادداشتها ها : 4
خبر مایه



کلام نور:

ای کسانی که ایمان آورده‏ای،  تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید...

تا خدا کارهایتان را اصلاح کند و گناهانتان را بیامرزد و هر کس اطاعت خدا و رسولش کند، به رستگاری (و پیروزی عظیمی) دست یافته است

منبع: سوره احزاب، آیات 70و71


تفسیر نور:

قول سدید از ماده سد به معنی محکم و استوار و خلل ناپذیر و موافق حق و واقع است، سخنی است که همچون یک سد محکم جلوی امواج فساد و باطل را میگیرد و بعضی به معنی عاری بودن از کذب و لغو نیز معنی کرده اند. درآیه بعد نتیجه سخن حق را بیان می کند. گفتار حق یکی از عوامل موثر بر اصلاح اعمال و اصلاح اعمال سبب آمرزش گناهان است. علمای اخلاق گفته اند زبان پربرکت ترین عضو بدن و موثرترین وسیله طاعت و هدایت و اصلاح است و درعین حال خطرناک ترین و پرگناهترین عضو بدن محسوب می شود. تاآنجا که حدود سی گناه کبیره از همین عضو کوچک صادر میگردد.

و پیامبر هرگز برمنبرش ننشست مگر اینکه این آیه(آیه70سوره احزاب) راتلاوت می فرمود. درانتهای آیه به رسیدن به فوز عظیمی اشاره می کند. چه رستگاری و پیروزی از این بالاتر که اعمال انسان پاک گردد و گناهانش بخشیده شود و نزد خدا رو سفید گردد.

منبع: تفسیر نمونه، ج17، ص447و448


حدیث نور: (سخنان گهربار معصومین علیهم السلام)

پیامبراکرم(ص) فرمودند:

ایمان هیچ بنده ای از بندگان خدا به راستی نمیگراید مگراینکه قلبش مستقیم گردد و قلبش مستقیم نمیگردد مگر اینکه زبانش درست شود.

منبع: تفسیر نمونه، ج17، ص448


آیت نور: (گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی)

تولد انقلاب اسلامی در واقع یک ولادت جدیدی بود برای اسلام... دشمنان نظام جمهوری اسلامی به خودشان وعده میدادند یک ماه، دوماه، یا حداکثر سه ماه نظام جمهوری اسلامی را از پا خواهند انداخت و همه ی تلاش خود را برای یک چنین مقصودی بکاربردند... روز به روز تاریخ انقلاب ما عبرت است... ما مسلمانها برای اینکه راه هدایت را پیدا کنیم، کافی است شخصیت پیغمبر را بشناسیم... برای بازگشت عزت ما، نگاه کردن به این وجود و درس گرفتن از او کافی است... امروز ما احتیاج داریم به اعتماد به وعده های خدا... امروز امت اسلامی احتیاج به اتحاد دارد...

منبع: دیدار با مسئولین و سفرای کشورهای اسلامی21/11/90


راه و رسم زندگی:

نگاهی به زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص)

ادب ورزی: پیامبر در جنگ بدر مسلمانان را از دشنام گویی به کشتگان دشمن برحذر می داشت و میفرمود: به ایشان دشنام مدهید که این کار شما برکشتگان تاثیری ندارد و بازماندگانش را آزار می دهد، آگاه باشید که بددهنی، فرومایگی است.

درب زدنشان با سرانگشتان بود.

وقتی به در خانه کسی می رفت برابر آستانه درب نمی ایستاد، طرف راست یا چپ آن می ایستاد و میفرمود: سلام بر شما، سلام برشما.

و تاکید می نمودند: به کسی دشنام مده، اگر دیگری به دروغ به تو دشنامی داد، تو او را به چیزی که می دانی بددهانی نکن، که در این صورت پاداش از آن تو و گناه از آن اوست.

منبع: همنام گل های بهاری، ص51


چند سطر همراه با تاریخ:  

29/11/90 و 25ربیع الاول 1433 قیام مردم تبریز(سال1356): 29 بهمن، مصادف با چهلم شهدای قم، در تبریز قرار بود ساعت 10 صبح مردم در مسجد قزللی جهت برپایی مجلس ختم و عزا تجمع نمایند. دعوت از سوی آیت الله قاضی و ده تن دیگر از علمای تبریز صورت گرفته بود.

مقصود حق شناس، رییس کلانتری بازار مانع بازگشایی درب مسجد می شود و با لحن تند و زشتی به مسجد توهین می کند. جوانی از غیرتمندان تبریز به نام محمد تجلاّ که از سخنان توهین آمیز او بسیار ناراحت شده بود، با وی گلاویز می شود و حق شناس این جوان 22 ساله را به شهادت می رساند. مردم جنازه خون آلود جوان قهرمان را برداشته و به طرف خیابان ها به راه می افتند. کم کم در طول راه مردم به صف راهپیمایان می پیوندند و قیام مردم آغاز می شود. نتیجه ی این قیام 581 نفر دستگیر، 13 نفر شهید و 118 نفر زخمی بود.

3/12/90 و 29 ربیع الاول 1433 کودتای رضاخان (سال1299شمسی): کودتای سوم اسفند، کودتایی نظامی بدون خونریزی بود که توسط سید ضیاءالدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد و رضا خان میرپنج (بعدها رضاشاه پهلوی) با برنامه‌ریزی افسر انگلیسی آیرونساید اجرا شد. در نتیجه مذاکرات و هماهنگی‌های به عمل آمده بین سیدضیاءالدین طباطبایی و رضاخان، در روز سوم اسفند، قوای قزاق وارد تهران شده و ادارات دولتی و مراکز نظامی را اشغال کردند. نزدیک به صد تن از فعالان سیاسی و رجل سرشناس بازداشت و زندانی شدند. احمدشاه و محمد حسن میرزا(ولیعهد) به کاخ فرح‌آباد گریختند و سپهدار رشتی (نخست وزیر) به سفارت انگلستان در تهران پناهنده شد. نتیجه کودتا، رئیس‌الوزرایی سیدضیاءالدین و وزیر جنگ شدن رضاخان بود.

منبع: ایران دوره قاجار و برآمدن رضاخان، ص137


پاسخ به شبهات:       

شبهه: بدیهی ست با اقرار به خداوند، طلب حاجت از غیر نمودن شرک است. جامعه ی شیعه تمام تقاضای خود را از امامانشان می کنند که این بمعنی مشرک بودن آنهاست.

پاسخ(بخش اول): دراین بخش به دو نمونه از توسل جستن افراد درتاریخ اشاره می کنیم.

1- در آیات 38تا40سوره نمل آمده است که حضرت سلیمان از حضار مجلس خواست تا تخت بلقیس را بیاورند. آیا نمیتوانست این درخواست را ازخداوند بکند؟ آیا این بمعنی مشرک بودن حضرت سلیمان است؟ اگر غریقی در دریا از مردم طلب کمک کند حتی اگر نام خدا راهم نبرد بمعنی مشرک بودن وی است؟

2- درسال17هجری هرچه مردم طلب باران کردند، باران نبارید. تااینکه عمربن الخطاب از جناب عباس عموی گرامی رسول الله(ص) خواست تا دعا نماید. عباس درحالی بیرون آمد که حضرت علی(ع) درجلو، امام حسن(ع)طرف راست و امام حسین(ع) طرف چپ و بنی هاشم درعقب، و فرمود: یا عمر احدی را با ما مخلوط نکن. جابر میگوید هنوز دعای آنها تمام نشده بود که ابرها حرکت کرده و ما هنوز به منزل هایمان نرسیده بودیم که باران شروع شد. آیا توسل عمر به آنان بمعنی مشرک بودن وی است؟

درآیه 35سوره مائده (ای اهل ایمان از خدا بترسید و بوسیله، توسل جوئید به خدای متعال) آمده که با وسیله به درگاه خدا بروید تا به نتیجه کامل برسید. بهترین وسیله بنابر حدیث ثقلین (که مورد وثوق علمای تسنن ازجمله ابن حجر مکی است) که پیامبر درانتهای آن می فرماید: اگر تمسک به آنها جوئید هرگز گمراه نشوید بعد از من، قرآن و اهل بیت ایشان است. وهمچنین حدیث سفینه است که بیش از صدنفر از علماء بزرگ اهل تسنن در کتب معتبر خودشان آنرا آورده اند بدین مزمون که: پیامبر(ص) فرمودند: بدرستیکه اهلبیت من درمیان شما مثل کشتی نوح است کسی که سوار براوشد نجات یافت و کسی که دوری از او نمود هلاک گردید.

منبع: شبهای پیشاور، ص 181و183و189و191


 لبخندهای پشت خاکریز:

نوبت به همرزم بسیجی ما رسید، خبرنگار میکروفن را گرفت جلو دهانش و گفت: خودتان را معرفی کنید و اگر خاطره ای، پیامی، حرفی دارید بفرمایید. او بدون مقدمه صدایش را بلند کرد و گفت: شما را به خدا بگویید این کاغذ دور کمپوتهارا از قوطی جدا نکنند، اخر ما نباید بدانیم چه می خوریم؟ آلبالو می خواهیم رب گوجه فرنگی در می آید. رب گوجه فرنگی می خواهیم کمپوت گلابی است. آخر ما چه خاکی به سرمان بریزیم. به این امت شهید پرور بگویید شما که میفرستید، حداقل با کاغذش بفرستید.


یاد یاران:

1 اسفند سالروز عملیات مولای متقیان معروف به چزابه است. لذا در اینجا مختصری این عملیات را بازخوانی می کنیم:

نام عملیات: مولای متقیان - رمز عملیات: یا علی ادرکنی - منطقه عملیاتی: منطقه عملیاتی شوش دانیال (محور جنوبی جنگ) - تلفات‌ دشمن: کشته، زخمی و اسیر4600 نفر- ارگان‌‌ عمل‌کننده: سپاه پاسداران

این‌ عملیات‌ دو هفته‌ به‌ طول‌ انجامید و خسارات‌ قابل‌ توجهی‌ به‌ یگانهای‌ تقویت‌ شده‌ ارتش‌ صدام‌ وارد آمد.تنها ثمره حمله‌ عراق‌ به‌ چزابه‌ این‌ بود که‌ عملیات‌ سراسری‌ و گسترده‌ «فتح‌ المبین» یک‌ ماه‌ به‌ تعویق‌ افتاد. دشمن‌ در جمع‌ بندی‌ اطلاعات‌ حاصله‌ خود، بویژه‌ توسط‌ ماهواره‌های‌ آمریکایی، به‌ این‌ نتیجه‌ رسیده‌ بود که‌ ایران‌ بزودی‌ در منطقه‌ «دزفول- شوش» عملیات‌ بزرگی‌ انجام‌ خواهد داد. از این‌رو استحکامات‌ و تمرکز شدید نیرو را در شوش‌ ایجاد کرد و میادین‌ مین‌ را وسعت‌ داد. همچنین‌10 تیپ‌ مستقل‌ به‌ همراه‌ چند تیپ‌ «جیش‌ الشعبی» بر دو لشکر تقویت‌ شده‌اش‌ در منطقه‌ افزود و برای‌ پیش‌دستی‌ در تاریخ‌ 17بهمن‌ ماه‌ 1360، حمله‌ خود را با شدیدترین‌ آتش‌ توپخانه‌ و بمبارانهای‌ بی‌وقفه‌ هوایی‌ شروع‌ کرد.

برخی شهدای این عملیات:

شهید عبدالله غلامی (فرازی از وصیت نامه ی این شهید: شهادت همچون میوه‌ای است که نمی‌توان آن را نارس از درخت چید و سعادتی است که خداوند نصیب بندگان خاص و مقربان درگاهش می‌نماید. نصیب کسانی می‌کند که توانسته باشند از همه وابستگیها دل کنده و قلبشان فقط و فقط از عشق خدا مالامال گشته باشد. شما ملت، پاسدار این سرزمین سرخ و نگهبان راستین خط شهادت هستید.)

شهید 16ساله، کمال بکتائیان (رویای صادقه: شب

سایه سیاه خود را در آسمان پهن کرد، کمال خسته بود، خواب چشمانش را می ربود، نمازش که به پایان رسید، قامت نورانی مردی در مقابلش ظاهر گشت ناگهان خود را در میان عده ای از مردم دید، آقا از میان مردم، خوبان و عاشقان خویش را جدا می ساخت، بغض گلوی کمال را فشرد، قلبش به تپش افتاد سالها در فراق او گریسته بود، اگر امروز انتخاب نمی شد شاید دیگر مجالی پیدا نمی کرد، که در رکاب فرزند فاطمه(س) شمشیر بزند، جلو رفت، دامان امام زمان(عج) را گرفت و گریست. امام (عج) نگاهی پر مهر و محبت به او انداخته و فرمودند: تو هم به جمع خوبان برو...)

منبع: نبردهای دشت آزادگان- اسوه شهادت دراصفهان


استفتاء از مقام معظم رهبری:

س 499: در سجده و رکوع بعد از قرائت ذکر واجب، گفتن چه ذکرى افضل است؟

ج: تکرار همان ذکر واجب و بهتر است که به عدد فرد ختم شود، و در سجده علاوه بر آنچه گفته شد، صلوات و دعا براى حاجت‏هاى دنیا و آخرت مستحب‏ است.


پیامک هفته:

* خدایا یاریم کن هرگاه خواستم در مورد راه رفتن کسی قضاوت کنم مدتی با کفشهای او راه بروم.

* خدایا هرگزنگویمت که بیا دست من بگیر،  عمریست زعنایت گرفته ای، مبادا رها کنی.








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ